.

© Copyright – EtableringUtomlands.se

Which are the most tourist-friendly countries?

Written by Cecilia Helland on tisdag, 15 augusti 2017. Posted in Spanien, Artiklar om Spanien, Main 1, Right bottom - 8st

In 2016, the travel and tourism industry contributed an astonishing $7.6 trillion to the global economy – that’s 10.2% of global GDP.

It also generated a total of 292 million jobs, which means that 1 in 10 people work in the sector. The numbers of international arrivals are just as impressive, reaching 1.2 billion in 2016, 46 million more than in 2015.

What’s even more incredible is that these figures are expected to continue growing in the coming decade. And this has the potential to help countries generate economic growth, create jobs and enable national and regional development.

But which countries are in the best position to make the most of all these opportunities? Every two years, the World Economic Forum sets out to answer that question by ranking the travel and tourism competitiveness of 136 countries. These are the top 10 according to our latest index.

Read more at - www.weforum.org/agenda/2017/04/which-are-the-most-tourist-friendly-countries

Huawei opens first customer service center in Spain

Written by Cecilia Helland on fredag, 21 april 2017. Posted in Spanien, Artiklar om Spanien, Left 1, Left 2 - 3st

Chinese smartphone and wearables manufacturer Huawei has taken a new step in its plan to increase its business in Spain with this new customer service center in Madrid.

The first one in Spain and second in Europe after the one in Milan (Italy) which opened a few months ago.

With this new center, Huawei, which is also an ICT solution provider, is meeting its goal of making customer service a priority. The center is part of its strategy to boost its after-sales service and in the next few months it will open a similar center in Malaga.

Pablo Wang, Country Manager Consumer BG at Huawei Spain, says, “We want to be close to our users from the start and this customer service center proves it”. Five specialists are already working at the facilities and the company will double the number of employees once the center is up and running smoothly.

The new customer service center will set the standard for a network of 50 official express repair centers that the company established last year, and when the center is working at full capacity it will repair around 1,000 phones a month and will advise around 600 customers.

Customers will be able to book an appointment by phone and they can use the rest area while an engineer repairs their phones. This area has a phone charging point, free Wi-Fi and computers for customers. If the cell phone cannot be repaired immediately, customers will be offered a loan phone.

As well as the technical service, the brands wants to offer its customers a full experience – from advice to configure their phones to a store with complements and accessories, and the chance to get to know more about Huawei products and test its latest features in the 90 m2 demo area. There will also be a training area for technology courses and workshops.

To create and manage this center, Huawei is working with a partner, SmartLabs, which has been designing solutions for manufacturers and operators for more than 15 years.

Huawei is currently the second smartphone seller in Spain and third in the world.

Spanskt varv ska bygga Sveriges nya oceangående forskningsfartyg

Written by Cecilia Helland on fredag, 20 januari 2017. Posted in Spanien, Artiklar om Spanien, Main 2, Right bottom - 8st

Det spanska varvet Armon har fått uppdraget att bygga Sveriges nya oceangående forskningsfartyg.

Avtalet med Sveriges lantbruksuniversitet, som ska äga fartyget, skrevs på 19 januari 2017. Fartyget, som ska kunna användas för i stort sett alla typer av marin forskning och miljöövervakning, beräknas tas i drift 2019.

Avtalet undertecknades av Armon Shipyards styrelseordförande Laudelino Alperi Baragaño och SLU:s vicerektor Erik Fahlbeck. På plats vid mötet vid SLU i Uppsala fanns även representanter för SMHI, som tillsammans med SLU kommer att stå för merparten av den miljöövervakning och fiskeriforskning som fartyget ska användas till, samt för Havs- och vattenmyndigheten, som beställer dessa uppdrag.

– Sveriges miljöarbete kommer att ha stor nytta av detta efterlängtade fartyg, och vi är väldigt glada att bygget nu kan komma igång, säger professor Magnus Appelberg från SLU, som har medverkat i projektets styrgrupp sedan starten.

– Det har varit en lång upphandlingsprocess, men i slutändan har den gett oss ett av världens bästa designföretag (Skipsteknisk) och ett varv (Armon Shipyards) med bred erfarenhet av kvalificerade fartyg och forskningsfartyg, säger Anders Englund, som har lett projektet.

Varvet kommer att projektera bygget under våren 2017, och fartyget beräknas sedan kunna sjösättas under sommaren 2018. Det slutliga överlämnandet till SLU ska ske under våren 2019. Under byggprocessen kommer SLU att ha egna kvalitetskontrollanter på plats i Spanien.

Regeringsuppdrag till SLU

Sverige har inte haft något eget oceangående forskningsfartyg sedan 2011, då Argos togs ur drift. Som tillfälliga lösningar använder nu SLU det danska fartyget Dana och SMHI det finska fartyget Aranda. 2015 fick SLU regeringsuppdraget att ansvara för upphandlingen av ett nytt fartyg. När detta byggts klart och tas i drift 2019 kommer SLU att kunna erbjuda ett mycket kvalificerat, modernt och flexibelt fartyg som kan användas för i stort sett alla typer av marin forskning. SLU blir ägare till det nya fartyget medan Sjöfartsverket ska ansvara för drift och underhåll. Kontraktet med varvet som ska bygga fartyget är på 38,6 miljoner Euro.

Det som är speciellt med denna typ av fartyg är bland annat att de ska vara extremt tystgående och ha minimal bubbelbildning vid framfart, för att inte skrämma fisk vid provfisken och ekolodsundersökningar. Detta kräver att kraftöverföringen sköts av elmotorer och att bogpartiet har rätt utformning. Utöver bullerminskningen ut i vattnet medför dessa anpassningar också mycket god arbetsmiljö inne fartyget. Fartyget kommer att byggas med högt ställda miljökrav. Bland annat kommer skrovet att målas utan giftiga bottenfärger och generatorerna ska kunna köras med förnyelsebara bränslen.

Fiskeriforskning och miljöövervakning

Det nya forskningsfartyget kommer att användas främst för SLU:s och SMHI:s miljöövervakning i Östersjön och Nordsjön.

SLU:s institution för akvatiska resurser genomför varje år fem internationellt samordnade undersökningar med trålning och avancerad ekolodning efter i fisk i Östersjön, Kattegatt och Skagerrak. Undersökningarna samlar in information om olika fiskarter, som sedan används för att göra beståndsuppskattningar och ta fram råd om hur mycket vi kan fiska på ett hållbart sätt.

SMHI genomför 12 utsjöexpeditioner per år. Huvudinriktningen är att samla in data om övergödning, syrebrist och försurning samt att kontinuerligt mäta strömmar och studera algsituationen.

Datasamlingarna utgör viktiga underlag för förvaltningen av våra fiskbestånd och för åtgärder för en bättre havsmiljö. Mätningarna utgör också en del av det svenska bidraget till havsmiljökonventionerna HELCOM och OSPAR och används av svensk och internationell forskning, kommuner och länsstyrelser.

Bild - SLU:s nya forskningsfartyg blir 69 meter långt och fullt utrustat för fiske, bottenprovtagningar och oceanografiska (fysikaliska, kemiska, biologiska) undersökningar. Fartyget blir mycket flexibelt och kan ta ombord många typer av specialutrustning

Spain rises one place to become the eighth vehicle manufacturer worldwide

Written by Tony Harkén on onsdag, 14 december 2016. Posted in Spanien, Artiklar om Spanien, Left 1, Left 2 - 3st

According to data from the International Organization of Motor Vehicle Manufacturers (OICA), Spain was in eighth position on the list of world manufacturers in 2015, overtaking Brazil.

In total, in 2015 90 million vehicles were manufactured around the world of which 3%, that is 2,733,201 vehicles are “made in Spain” –as highlighted by the Spanish Association of Automobile and Truck Manufacturers (ANFAC).

The ranking was headed once again this year by China, which produced 24,503,326 vehicles with a growth of 3.3%. It was followed by the United States with a total of 12,100,095 vehicles and an increase of 3.8%, and in third place was Japan with a total of 9,278,238 and a decline of 5.1%.

It is worth highlighting that Spain had the fastest growth last year in the top ten world producers, with an increase of 13.7%.

These figures make Spain once again the number two European vehicle manufacturer, behind only Germany. Spain once again came top of the European classification for the manufacture of commercial and industrial vehicles.

Source – Invest in Spain

Fler svenska bostadsköp i Spanien – trots svagare krona

Written by Tony Harkén on torsdag, 08 december 2016. Posted in Spanien, Artiklar om Spanien, Main 2, Main 7 - 3st

Sedan 2008 har Fastighetsbyrån följt bostadsprisindex i Spanien från statliga Instituto Nacional de Estadistica.

Enligt rapporten för Q3 2016 publicerad den 7 december stiger priserna på den spanska bostadsmarknaden med 4,0 % under den senaste tolvmånadersperioden.

Precis som under Q2 stiger priserna snabbast just nu i Madrid (+7,8 %), Katalonien (6,6 %), där staden Barcelona är betydande för statistiken, och Mallorca (+5,4 %). Priserna på riksnivå på resalemarknaden ökar med +3,5 % medan för nyproduktion med hela +7,3 %.

- Den stabila prisuppgången håller i sig på riksnivå. Men variationerna är stora mellan olika delar av landet. Storstäderna Madrid och Barcelona har de största prisökningarna. Vi kan även se att nyproducerade bostäder i attraktiva, kustnära områden är väldigt heta just nu. Exempelvis sålde vi ut ett projekt i Estepona på Costa del Sol på 30 dagar under november. Prisbilden blir därefter, fortsätter Daniel Nilsson, säger Daniel Nilsson, vd för Fastighetsbyrån Utland.

Fastighetsbyrån följer även marknadsledande värderingsföretaget TINSAs prisindex. Den senaste rapporten för Q3 2016 visar en heterogen spansk bostadsmarknad där priserna på tolv månader i snitt stiger med 0,8 % men där variationerna är stora. Bland större städer ligger Barcelona (8,8 %), Madrid (5,4 %) och Valencia (6,0 %) klart över snittet, men även Málaga (3,5 %) och Palma de Mallorca (2,0 %). Bland områdena med störst skandinavisk efterfrågan stiger priserna just nu snabbast på Costa del Sol (+6,1 %), Kanarieöarna (+3,8 %) och Almería (+3,6 %).

- Den stora skillnaden mellan INEs och TINSAs statistik ligger i att Banco de España (motsv Riksbanken) just nu mer eller mindre tvingar fram en lägre värdering av de stora fastighetsbestånd som ligger i den spanska banksektorn. Detta tynger TINSAs index, säger Daniel Nilsson.

  INE 12 MÅN TINSA 12 MÅN   INE 12 MÅN TINSA 12 MÅN
SPANIEN +4,0 % +0,8 % Costa Blanca +1,9 % +0,6 %
Alicante N/A -2,5 % Costa Brava +6,6 % +0,6 %
Barcelona N/A +8,8 % Costa Almeria N/A +3,6 %
Málaga N/A +3,5 % Costa Cálida +0,7 % -4,9 %
Madrid N/A +5,4 % Costa del Sol +1,4 % +6,1 %
Palma de Mallorca N/A +2,0 % Kanarieöarna +2,4 % +3,8 %
      Mallorca +5,4 % +0,6 %

AKTIVITET OCH EFTERFRÅGAN SPANIEN

För andra kvartalet i rad byter mer än 100 000 bostäder ägare. Inskrivnings­myndig­heten Registradores rapport för Q3 2016 visar att 103 055 bostadsköp genomfördes under kvartalet och prognosen för hela 2016 är 420 000 bostadsaffärer.

Madrid och Barcelona uppvisar fortsatt störst aktivitet, följt av kustområdena Costa Blanca och Costa del Sol. Efterfrågan per capita är också störst på Costa del Sol och Costa Blanca, följt av Mallorca, Costa Brava och Almería. Efterfrågan i dessa kustområden utgörs till stor del av utländsk efterfrågan.

- Tempot stiger ytterligare på spanska marknaden. Vi ser tydligt att omsättningshastigheten ökar och på våra kontor säljs de flesta bostäder inom tre månader, en halvering jämfört med för något år sedan, säger Daniel Nilsson.

Britterna är fortsatt största utländska grupp (17,7 %) men går samtidigt bakåt under Q3 med -16 % jämfört med samma period 2015. Den svenska efterfrågan (7,1 %), som vanligt på fjärde plats efter tyskar (7,3 %) och fransmän, ökar med hela 32 % under den senaste tolvmånadersperioden.

- Brexit har haft en tydlig effekt på brittisk efterfrågan. Dels ser vi att antalet brittiska köp de facto minskar, dels upplever våra mäklare att brittiska spekulanter överlag sänkt sina budgetramar till följd av ett mer osäkert läge och en svagare valuta, säger Daniel Nilsson.

- Tittar vi på svenskarna är det faktiskt lite förvånande hur efterfrågan inte bara håller i sig utan ökar starkt. Den svenska kronan har ju varit svagare under året. Men det visar helt enkelt på ett väldigt starkt och ökande intresse för att köpa bostad i Spanien. Under 2016 kommer svenska bostadsköpare att investera nära 8 miljarder svenska kronor i Spanien vilket är rekord, säger Daniel Nilsson.

EFTERFRÅGAN OCH PRISER PORTUGAL

Även i Portugal ökar aktiviteten. Statliga Instituto Nacional de Estatistica rapporterar en ökning i antal bostadsköp med 29,6 % under Q2 2016, jämfört med samma period förra året. Detta leder till fortsatta prisökningar med 6,3 % på riksplan under den senaste tolvmånadersperioden.

Lissabonområdet och Algarvekusten står tillsammans för nästan 60 % av det samlade försäljningsvärdet i Portugal, och i antal bostadsköp växer framförallt Lissabon.

- Intresset i Sverige för Portugal växer stadigt och även om totalmarknaden är svårare att beräkna uppskattar vi att svenska köpare kommer att investera upp till 1 miljard svenska kronor i landet under året. Bara våra svenska kunder kommer att investera 250 miljoner. Under 2017 kommer vi att utveckla vår affär i Portugal tillsammans med Swedbank som under 2016 utökat sitt bolåneerbjudande att även täcka Portugal, vilket gör det ännu enklare för våra kunder, säger Daniel Nilsson.

SAMMANFATTNING

  • Ny rapport från INE visar fortsatt prisuppgång på bostäder i Spanien. På 12 månader har priserna stigit 4 % på riksnivå.
  • Priserna stiger mest i Madrid och Barcelona och nyproduktion stiger mer än begagnade bostäder.
  • Men kan se en tydlig effekt av Brexit då antal bostadsköp av Britter minskar relativt kraftigt, 16 % på 12 månader.
  • Trots svagare krona ökar antal bostadsköp av svenskar med hela 32 % den senaste tolvmånadersperioden.
  • Även i Portugal ökar antal bostadsförsäljningar, priser samt bostadsköp av svenskar.

Läs mer om Fastighetsbyrån i Spanien här: www.fastighetsbyran.se/utland

Högtryck på resor i juli - Hit reser svenskarna

Written by Tony Harkén on måndag, 04 juli 2016. Posted in Spanien, Artiklar om Spanien, Main 1, Main 7 - 3st

Det råder riktig Spanienfeber i sommar och i juli åker flest svenskar Mallorca, som tar över första platsen på tio i topp-listan från Antalya.

Stora raketen är dock Kroatien, dit bokningarna ökar med 58 procent. Bokningarna av sol- och badresor ökar med hela 14 procent. Det visar Tickets trendanalys för sommaren 2016.

Den stora semestermånaden juli har precis börjat och svenskarnas sug efter sol- och badsemester utomlands är stort. Medelhavsländer som Spanien, Kroatien och Grekland är sommarens vinnare, både på grund av det stora ressuget och att länderna tar marknadsandelar från Turkiet, dit efterfrågan minskat kraftigt under året. Populäraste resmålen är Mallorca, dit bokningarna ökar med 48 procent, följt av Kreta och Split. Det visar färsk bokningsstatistik från Ticket Privatresor, Nordens största resebyråkedja.

-  Det råder riktig Spanien-feber i sommar bland svenskarna. Mallorca är sommarens hetaste resmål, men även resandet till Malaga, Alicante och Gran Canaria ökar starkt i sommar, säger Karin Starkman Ahlstedt, kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor.

Högsommartoppen – resmål - Hit reser svenskarna i juli 

1.Mallorca (2)

2.Kreta (3)

3.Split (5)

4.Malaga (6)

5.Rhodos (4)

6.Antalya (1)

7.Alicante (8)

8.Cypern (7)

9.Bangkok (9)

10.Gran Canaria (1)

Källa: Ticket, sol- och badresor bokat t o m 2 juli, avresa under 1 juli-31 juli, siffrorna inom parantes avser förra årets placering

ANALYS

Sol och bad + 14 procent

Det är sol och bad som gäller i sommar. Många svenskar har tack vare fjolårets sommarkyla i god tid bokat sin sommarresa söderut för att få några veckor med garanterad värme i sommar. Sol- och badresorna ökar med 14 procent under juli.

Medelhavsländerna är de stora vinnarna

Medelhavsländerna är de stora vinnarna och såväl Spanien, Grekland och Kroatien ökar starkt under sommarmånaderna både på grund av ett ovanligt stort ressug i sommar och att efterfrågan till Turkiet minskar, både på grund av oro och att det efter flera års kraftig uppgång är naturligt med en rekyl.

Kroatien – sommarens bubblare

Kroatien har tagit sig in svenskarnas hjärtan på allvar i sommar och ökar mest procentuellt av alla semesterländerna under juli, 58 procent.

Vinterresmålen blir sommarresmål

Svenskarnas vinterfavoriter Gran Canaria och Thailand har ökat i popularitet i sommar. En orsak är att resmålen är betydligt billigare att resa till under sommarhalvåret.

Spanien-feber efter Turkiettapp

Det råder Spanien-feber i sommar och Spanien är den stora vinnaren på att efterfrågan på Turkiet tappar. Räknat i antal resenärer ökar Spanien mest av alla länder i sommar.

Högsommartoppen –semesterländer - Hit reser svenskarna i juli

1.Spanien (1)

2.Grekland (2)

3.Kroatien (4)

4.Turkiet (3)

5.Cypern (5)

6.Italien (7)

7.Thailand (6)

8.USA (8)

9.Bulgarien (9)

10.Portugal (10)

Guide to incentives grants and state aid in Spain

Written by Tony Harkén on fredag, 17 juni 2016. Posted in Spanien, Artiklar om Spanien, Left 1, Right bottom - 8st

This guide is intended to be a tool to locate the different lines of incentives and funding (the main national and some European) to stimulate investment and development in Spain.

The aim is to facilitate investors the comparison of different programmes and tools, and lead them to the suitable organization to apply for more information.

Title               Guide to incentives grants and state aid in Spain

Author           Directorate for Funding and Investors Relations. ICEX-Invest in Spain

Language       English

Publisher       ICEX-Invest in Spain

Edition date   06|06|2016

Pages            162

Download - Download document (2714 Kb.)  

Tapas blir alltmer populära i Sverige och firar sin stora dag

Written by Tony Harkén on onsdag, 15 juni 2016. Posted in Spanien, Artiklar om Spanien, Main 1, Right bottom - 8st

Den 16 juni firas Internationella tapasdagen över hela världen. I Sverige kommer några utvalda krogar att skapa unika tapas dagen till äran och att göra reklam för tapasdagen för sina kunder. 

Vi kan varmt rekommendera att gå en tapasrunda och njuta av härliga tapas och pintxos!

Spanska Turistbyrån har en egen hemsida om tapasdagen där man kan läsa hela listan över svenska krogar som deltar i firandet: Tapasdagen 2016 Här kan man även lära sig mer om vad tapas och pintxos är samt få recept på de mest klassiska tapasrätter.

Turistbyrån har även startat en tävling där man kan vinna en tapasmiddag för 2 personer om man hashtaggar en egen tapasbild på Instagram med #tapasdagen2016 och #visitspain. 

Panama Papers: full database of offshore companies published online

Written by Tony Harkén on tisdag, 10 maj 2016. Posted in Spanien, Artiklar om Spanien, Main 4, Right bottom - 8st

International Consortium of Investigative Journalists argues ‘public interest’ in releasing details of 200,000 entities used in tax avoidance schemes.

A group of investigative journalists has published the names of thousands of offshore companies at the heart of the Panama Papers – a massive trove of data on the finances of the rich and powerful.

The International Consortium of Investigative Journalists made data on 200,000 entities available on its website on Monday.

Read more at - www.theguardian.com/world/2016/may/10/panama-papers-full-database-of-offshore-companies-published-online

Foreign workers rave about the experience of working in Spain

Written by Cecilia Helland on fredag, 26 februari 2016. Posted in Spanien, Artiklar om Spanien, Main 1, Right bottom - 8st

Spain is the best adopted country because of its lifestyle, according to a study conducted by HSBC Bank.

In its 2016 edition, the Expat Explorer, a study conducted by HSBC Bank that periodically analyzes living conditions for expats in 39 countries around the world preferred for that purpose, has determined that Spain is the second best adopted country for foreign workers who have settled within our borders, very close to New Zealand, which is first, with regard to life experience.

The study measures, through the answers supplied by the expats themselves, three major areas: money, experience and family. In the general ranking--which lumps them all together--which Singapore, New Zealand and Switzerland lead as the best countries to live in as an expat, Spain is in 13th place.

Where Spain comes out best is in the section that analyzes the experience of living here. Among other aspects, lifestyle is measured, where Spain is first especially because expats consider it a very healthy country. It is no wonder then that 15% of retirees who decide to spend their retirement years outside their home country choose Spain as their destination. Also taken into account is the ease of making friends and purchasing property.

According to Expat Explorer 2016, Spain is the best place in Europe for expats who want to enjoy life. 72% of those who choose us state that they enjoy being immersed in Spanish culture. Learning the language makes it easier for them to integrate, and 49% say that helps them feel more connected to the country. 81% are learning Spanish. 42% confess that they felt at home once they adjusted to the local culture.

Spain improves the health of the British
The British are the ones who appreciate Spain the most. For 55% of them, the environment is better than in their own country, and it even has a positive impact on their health. In fact, no less than 59% state that living in Spain has helped improve their health. Information that contrasts with that of British expats in other countries. 86% of the total haven't noticed any impact on their health by moving away from home.

Family and local economy
Regarding the advantages of emigrating with the family, Spain is fourth in this area, which studies the possibilities for integrating children, possibilities regarding their education and the quality of life for raising them in our country.

In the economic sphere, aspects such as the ability to grow professionally, resources for engaging in work, and the relationship between income and expenses are studied. In this section, Spain is discretely located in the lower part of the table.

Höjd ungdomsskatt tvingar Senzum till Spanien

Written by Tony Harkén on torsdag, 04 februari 2016. Posted in Spanien, Artiklar om Spanien, Main 1, Main 5 - 3st

Senzum öppnar kontor i Spanien och anställer tio personer. En förklaring är regeringens höjning av arbetsgivaravgifter för unga.

”Det förs en politik i Sverige där arbetsgivaravgiften höjs och det måste vi som företag ta hänsyn till”, säger Henrik Tegelström, vd.

Ta del av - www.svensktnaringsliv.se/fragor/ungdomsarbetsloshet/hojd-ungdomsskatt-tvingar-senzum-till-spanien_638845.html

9 av 10 svenskar låter maten påverka val av resmål

Written by Cecilia Helland on måndag, 25 maj 2015. Posted in Spanien, Artiklar om Spanien, Main 1, Right bottom - 8st

Tapas, italiensk pasta, grekisk souvlaki eller pad thai? Att äta gott är en viktig ingrediens i svenskens semesterupplevelser.

Så viktig att 86 procent av svenskarna uppger att maten påverkar vilket resmål som de väljer på semestern. 34 procent tycker att maten är mycket viktig och 52 procent att den är ganska viktig vid val av resmål.

- God mat på utomlandsresan ger svenskarnas semester guldkant. Allra mest gillar vi italiensk mat och därför ser vi också att det i år blir en riktig Italien-sommar för svenskarna, med ökningar både till storstäder och till sol- och badresmål som till exempel Sardinien och Sicilien, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor.

Trion i topp, Italien, Grekland och Thailand, är de överlägset mest populära matländerna och dessa länder har därför en konkurrensfördel jämfört med många andra länder när det gäller att locka svenskar.

- Är du sugen på att åka på safari spelar det knappast någon roll om Italiensk mat står högst på din lista, men om du vill sola och bada vid Medelhavet är det mycket möjligt att maten gör att du väljer Italien framför Grekland eller Spanien, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Minst populärt i matsammanhang är Egypten. Inga svenskar i undersökningen uppger att egyptisk mat är favoritmaten. Det behöver dock inte innebära att svenskarna inte gillar egyptisk mat, utan bara att de har andra favoriter.

- Egypten har så många andra fördelar som turistland att maten inte spelar så stor roll. Ett varmt klimat på vintern i kombination med en relativt kort flygtid och stränder med fantastiska snorklingsmöjligheter är några saker som lockar. Att det just nu är färre som vill åka till Egypten har såklart inte med maten att göra utan med oroligheterna i regionen, säger Karin Starkman Ahlstedt.

TOPPLISTA - Svenskarnas favoritmatländer på resan

1.Italien (22 procent)

2.Grekland (11 procent)

3.Thailand (11 procent)

4.Spanien (6 procent)

5.Frankrike (6 procent)

6.USA (4 procent)

7.Turkiet (3 procent)

8.Tyskland (3 procent)

9.Kina (2 procent)

10.Indien (2 procent)

11.Sydamerika (2 procent)

12.Japan (1 procent)

13.Karibien (1 procent)

14.Sydafrika (1 procent)

15.Egypten (0 procent)

Källa: Resebyrån Tickets Novus-undersökning, som är riksrepresentativ och har 1117 respondenter. 21 procent uppger att de inte vet vilken mat de tycker är viktigast. 3 procent uppger att inget av länderna är favoriter. Att summan av de olika svaren blir 99 procent och inte hundra beror på avrundningar.

Konferens utomlands en ökande trend

Written by Cecilia Helland on fredag, 08 maj 2015. Posted in Spanien, Artiklar om Spanien, Main 1, Right bottom - 8st

En prisjämförelse som Airtours har gjort visar att det inte skiljer många kronor att åka på konferens utomlands jämfört med att stanna i Sverige och boka in sig på en konferensanläggning i närområdet.

I vissa fall är det till och med dyrare att konferera på hemmaplan.

– Vi märker att fler och fler företag upptäcker möjligheten med att förlägga konferensen utomlands vilket är en intressant utveckling. Dock är det fortfarande många beslutsfattare som har förutfattade meningar om att utlandskonferenser är dyrt och därför kan sticka lite i ögonen, säger Stefan Chatzopoulos, informationschef på Airtours.

Ett konkret exempel är en större närliggande konferensanläggning i Stockholms omnejd där två nätters övernattning inklusive måltider landar på 5220 kronor per person under högsäsong. Som jämförelse kostade en tvådagars resa tur och retur till Berlin inklusive flyg, hotell och måltider 4949 kronor per person.

– Det finns många fördelar med att förlägga konferensen utomlands. Dels ökar ofta deltagarfrekvensen rejält och dels får medarbetarna en unik och minnesvärd upplevelse, säger Stefan Chatzopoulos.

Prisexempel, konferensresa (pris per person inkl. två övernattningar i dubbelrum samt måltider)

Berlin T & R från Göteborg Barcelona T & R från Stockholm Konferensanläggning i Stockholms omnejd Konferensanläggning i södra Skåne
4949 sek 5349 sek 5220 sek 5559 sek
(flyg + hotell) (flyg + hotell) (resa ej inräknat) (resa ej inräknat)

Sommarens udda resmål – här är bubblarlistan!

Written by Cecilia Helland on onsdag, 22 april 2015. Posted in Right bottom intervju, Spanien, Artiklar om Spanien, Main 2

Många svenskar vill istället för volymresmålen hitta lite mer udda resmål. Därför har resebyrån Ticket listat sommarens bubblare, med de resmål som ökar mest.

Här är Alicante i topp, följt av Beirut och Sardinien. Små Medelhavspärlor som Menorca och Skiathos finns också med på listan.

Många älskar att åka till resmål som Mallorca och Antalya, som är de mest bokade resmålen i sommar och de överlägset mest populära resmålen bland svenskarna. Här finns mycket att göra och man vet vad man får. Men inte alla vill ha det så.

-Det finns de som undviker de allra största turistmålen, där de känner sig som en i mängden. Därför finns ett stort intresse för lite mindre resmål, som exempelvis Menorca och Skiathos, där det inte är lika stor risk att springa på sin granne på stranden, säger Karin Starkman Ahlstedt, kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor.

Tickets topplista med bubblare består av resmål som inte finns med på den vanliga topplistan, men som ökar mest procentuellt i sommar. Till dessa har bokningarna ökat med mellan 17 och 63 procent i sommar.

Allra mest har bokningarna ökat till Alicante, som är en ort som visserligen lockar turister, men inte på långa vägar är i närheten av Antalya och Mallorca när det gäller att locka svenskar. Resmålet är känt för sina milslånga vita stränder, som sägs vara några av Spaniens finaste. Men det är inte bara för de fina stränderna som man bör besöka Alicante.

-Alicante gynnas av trenden att många gillar att få ut mycket av sin semester. Förutom fantastiska stränder kan resenärerna kombinera sin vistelse med stadsliv i den genuina spanska staden. Här kan man njuta av spanskt myllrande stadsliv, shopping, kultur och historia och god mat, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Andra bubblare på listan som lockar fler resenärer i sommar är öar som Sardinien, Skiathos och Menorca. Den sistnämnda är ett relativt orört turistparadis, tack vare att ön inte velat tillåta massturism och att den utnämnts till ett av Unescos biosfärreservat sedan 1993. Detta innebär att speciell hänsyn till miljön måste tas på ön.

-Det är roligt att fler svenskar upptäckt ön i sommar och bokat resa dit. Menorca är en genuin och oförstörd Medelhavspärla med över hundra stränder, allt från klippstränder till ljuvliga sandstränder med kristallklart vatten. Här kan du faktiskt fortfarande hitta öde stränder att bada vid, säger Karin Starkman Ahlstedt.

Att Beirut och Ankara finns med på topplistan beror på att det etniska resandet, med familjer som återvänder på semester till sina gamla hemländer, har ökat starkt just till dessa städer.

Bubblare – tio i topp i sommar

1.Alicante (14)

2.Beirut (39)

3.Sardinien (41)

4.Ankara (43)

5.Miami (21)

6.Orlando (36)

7.Menorca (40)

8.Florens (47)

9.Skiathos (46)

10.Venedig (23)

Källa Ticket Privatresor. På listan återfinns de resmål som ökar mest av de 50 största resmålen, men som inte återfinns på nedanstående tio i topplista.

Siffror inom parentes visar vilken placering resmålet får när alla resmål rangordnas efter antalet bokningar.Bokningar av alla typer av resor fram till 13 april, avresa 1 maj – 30 oktober.

Nedan återfinns även tio i topplistan med allra mest populära resmålen i sommar

Tio i topp, populäraste resmålen i sommar

1.Mallorca (2)

2.Antalya (1)

3.Kreta (3)

4.New York (5)

5.Rhodos (4)

6.Cypern (7)

7.Split (8)

8.Barcelona (9)

9.London (6)

10.Malaga (ny)

Källa Ticket Privatresor. Siffror inom parantes visar vilken placering resmålet hade förra året.

Bokningar av alla typer av resor gjorda fram till 19 februari med avresa 1/5 – 31/10 2015

Spain - Shopping centers attract foreign investment

Written by Cecilia Helland on onsdag, 22 april 2015. Posted in Spanien, Artiklar om Spanien, Left 1, Left 2 - 3st

Spanish shopping centers are attracting foreign investment according to the balance sheet of the Spanish Association of Shopping Centers and Retail Parks (AECC).

Sales grew 5% in 2014 compared to the previous year, attracting the attention of investors.

Last year transactions reached 2.5 billion euros, more than four times the 2013 figure. According to the AECC, a total of 24 transactions were made, which affected 34 of the 545 shopping centers present in Spain at the end of the year. 70% of the investment came from outside Spain.

2015 seems to follow that trend, with fresh news of foreign investments in Spanish shopping centers. Investment reached 490 million euros in the first quarter of 2015.

Among other transactions, the British company Intu Properties, which, last December, acquired the Puerto Venecia shopping center and attached retail park in Zaragoza for 451 million euros, has ongoing projects in both Vigo and Valencia.

With a planned opening in 2017, another investor, the French group Société Générale Immobilière, has begun marketing Plaza Río 2 just next to the Madrid Río park by the Manzanares river in Madrid. Société Générale Immobilière will manage the shopping center, the construction of which has not yet begun, through Sociedad de Centros Comerciales de España, which it owns.

Another French capital group, Klépierre, recently bought the Plenilunio shopping center, which comprises 70,000 square meters over three floors and a total of 230 stores.

Spanish shopping centers and retail parks bring together more than 33,000 traders that increased their workforces by 2.6% in 2014, currently employing 327,000 people.

Source – Invest in Spain

The 15 Most Miserable Economies in the World

Written by Cecilia Helland on måndag, 09 mars 2015. Posted in Spanien, Artiklar om Spanien, Left 1, Left 2 - 3st

Consumers in Venezuela are expected to suffer the most in 2015.

Read more at - www.bloomberg.com/news/articles/2015-03-02/the-15-most-miserable-economies-in-the-world

spanien

Klockan i Madrid, Spanien

ES - Time